Prof. Dr. Sarah M. Ross
Prof. Dr. Sarah M. Ross, Director of the EZJM
Research interests:
- Jewish music in all its manifestations
- Music and religion
- Jewish cultural heritage (UNESCO and intangible cultural heritage)
- Cultural sustainability
- Science policy
- Applied ethnomusicology
Research projects:
(for further information click: Research)
- DFG-Schwerpunktprogramm „Jüdisches Kulturerbe“ (SPP 2357/0)
- "Objects and spaces reflecting religious practice: traditions and transformations in Jewish communities in Germany after the Shoa"
- "German Jewish Sacred Musical Intersections"
- "From Berlin to Jerusalem and Back - The Letters of German-Jewish Musicologist Edith Gerson-Kiwi (1908-1992)"
- "Cataloguing the Edith Gerson-Kiwi Collection"
Further research activities:
- Gründung und Aufbau des Vereins „Präsenzen – Netzwerk jüdische Gegenwartsforschung e.V.” (Präsenzen e.V.) – gemeinsam mit Dr. Dani Kranz, Dr. Olaf Glöckner und anderen
- Pilotprojekt „Jüdische Studien in Deutschland: Ein Resümee nach 30 Jahren” – gemeinsam mit Dr. Dani Kranz, Ben-Gurion University, Israel
- Mitbegründerin des „Netzwerks Jüdisches Kulturerbe” – gemeinsam mit Prof. Dr. Alexander von Kienlin, PD Dr. Ulrich Knufinke und Dr. Katrin Keßler
Further activities at the HMTMH:
- Stellvertretende Vorsitzende der Senatskommission für Ethikfragen
- Beiratsmitglied des EU-Hochschulbüros
Vita
Since October 2015:
Professor for Jewish Music Studies at the European Centre for Jewish Music, Hanover University of Music, Drama and Media
2009–2015:
University Assistant for Cultural Anthropology of Music at the Institute of Musicology and Head of the study program World Arts at the Center for Cultural Studies (now Center for Global Studies), University of Bern
2006–2009:
German Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft – DFG) scholarship and doctorate at the DFG post-graduate program "Kulturkontakt und Wissenschaftsdiskurs" ("Cultural Encounters and Discourses of Scholarship"), Rostock University of Music and Drama. Doctoral thesis: "Performing the Political in American Jewish-Feminist Music"
December 2004:
Winner of the Hadassah-Brandeis-Institute Research Award, Brandeis University, USA
2001–2004:
Studies in Ethnomusicology, Jewish Studies and Classical Archaeology at the University of Cologne. Master's thesis: "Zum Gesang jüdischer Frauen im Kontext des Rosh Chodesh Rituals" ("Jewish Women's Songs in the Context of the Rosh Chodesh Ritual")
1997–2001:
Studies in Historical Musicology, European Ethnology and Classical Archaeology at Kiel University/Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
Selected publications
Monograph and Editions:
- Ross, Sarah M., ed. (2021).
Jüdisches Kulturerbe MUSIK – Divergenzen und Zeitlichkeit. Überlegungen zu einer Kulturellen Nachhaltigkeit aus Sicht der Jüdischen Musikstudien, Bern: Peter Lang. - Ross, Sarah M. und Regina Randhofer, eds. (2021).
Armenian and Jewish Experience between Expulsion and Destruction, Oldenburg: De Gruyter (in Vorbereitung). - Sweers, Britta and Sarah Ross, eds. (2020).
Cultural Mapping and Musical Diversity, Sheffield and Bristol: Equinox. - Ross, Sarah M. (2016).
A Season of Singing: Creating Feminist Jewish Music in the United States, Hanover and London: Brandeis University Press. - Katrin Keßler, Alexander von Kienlin, Ulrich Knufinke, and Sarah M. Ross, eds. (2016).
Objekt und Schrift: Beiträge zur materiellen Kultur des Jüdischen, Reihe Jüdisches Kulturerbe, Braunschweig: Netzwerk Jüdisches Kulturerbe. - Ross, Sarah M., Gabriel Levy, and Soham Al-Suadi, eds. (2013).
Judaism and Emotion: Texts, Performance, Experience. New York: Peter Lang.
Articles and book chapters:
- Kranz, Dani und Sarah M. Ross (Mai 2021).
„Blinde Punkte und fehlende Diskurse in den Jüdische Studien als Nachwirkungen der Shoah im Wissenssektor“, in: Marina Chernivsky und Friederike Lorenz (Hrg.), Weitergaben und Wirkungen der Shoah in Erziehungs- und Bildungsverhältnissen der Gegenwartsgesellschaft, Leverkusen: Verlag Barbara Budrich (in Vorbereitung). - Crowdus, Miranda und Sarah M. Ross (2021).
"Applied Ethnomusicology and Jewish Music Studies: Negotiating ‘Third Mission’ Requests in Germany Today", in: Michael Fuhr, Kerstin Klenke und Julio Mendivil (Hrg.), Diggin' up Music: Musikethnologie als Baustelle: Festschrift für Raimund Vogels zum 65. Geburtstag, Hildesheim: Georg Olms Verlag, S. 120-144. - Ross, Sarah M. (2021).
„’Jüdisches Kulturerbe’ vis-à-vis ‚Jewish heritage’. Einleitende Überlegungen zur Idee einer kulturellen Nachhaltigkeit in den Jüdischen Musikstudien”, in: Sarah Ross (Hrg.), Jüdisches Kulturerbe MUSIK – Divergenzen und Zeitlichkeit. Überlegungen zu einer Kulturellen Nachhaltigkeit aus Sicht der Jüdischen Musikstudien, Bern: Peter Lang, S. 19-39. - Ross, Sarah M. (2021).
„Jüdisches musikalisches Kulturerbe im Kontext sozialer Zeitkonstitutionen”, in: Sarah Ross (Hrg.), Jüdisches Kulturerbe MUSIK – Divergenzen und Zeitlichkeit. Überlegungen zu einer Kulturellen Nachhaltigkeit aus Sicht der Jüdischen Musikstudien, Bern: Peter Lang, S. 43-72. - Ross, Sarah M. (2021).
„Jüdische musikalische Zeitlandschaften. Kulturelle Nachhaltigkeit statt Kulturerbe”, in: Sarah Ross (Hrg.), Jüdisches Kulturerbe MUSIK – Divergenzen und Zeitlichkeit. Überlegungen zu einer Kulturellen Nachhaltigkeit aus Sicht der Jüdischen Musikstudien, Bern: Peter Lang, S. 133-196. - Ross, Sarah M. (2020).
„Minhag Suisse. Jüdische Musik im Surbtal”, in: Angela Bhend und Jacques Picard (Hrg.), Jüdischer Kulturraum Aargau, Baden: Hier + Jetzt, S. 475-480. - Ross, Sarah M. (2020).
"Tracing the Minhag Ashkenaz in Swiss Synagogue Music: Advocates of Intangible Cultural Heritage Meet Agents of Cultural Sustainability", in: Britta Sweers and Sarah Ross (Hrg.), Cultural Mapping and Musical Diversity, Sheffield and Bristol: Equinox, pp. 225-248. - Ross, Sarah M. (2018).
„Zum Konzept der Transkulturalität in den Jüdischen Musikstudien”, in: Ursula Hemetek, Daliah Hindler, Harald Huber, Therese Kaufmann, Isolde Malmberg, and Hande Saglam (Hrg.), Transkulturelle Erkundungen: Wissenschaftlich-künstlerische Perspektiven, Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag, pp. 129-146. - Ross, Sarah M. (2018).
"Sound and Sentiment in Judaism: Toward the Production, Perception, and Representation of Emotion in Jewish Ritual Music", in: John Corrigan (Hrg.), Feeling Religion, Durham, NC: Duke University Press, pp. 142-174. - Ross, Sarah M. (2016).
„Gender@Ethnizität: Zur Interartikulation von Geschlecht und Ethnizität in den Jüdischen Musikstudien”, in: Cornelia Bartsch und Britta Sweers (Hrg.), Grenzgänge: Gender, Ethnizität und Klasse als Wissenskategorien der Musikwissenschaften, Jahrbuch Musik und Gender, Vol. 8, Hildesheim, Zürich, New York: Olms, pp. 119-138. - Ross, Sarah (2016).
„Musikalische Grenzgängerinnen: Wie Frauen den Kanon amerikanischer synagogaler Musik neu bestimmen”, in: Beatrix Borchard, Regina Back und Elisabeth Treydte (Hrg.), Musik(vermittlung) und Gender(forschung) im Internet, Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag, pp. 215- 238. - Ross, Sarah (2016).
"Datenbank Synagogale Musik", in: Katrin Keßler, Alexander von Kienlin, Ulrich Knufinke und Sarah M. Ross (Hrg.), Objekt und Schrift: Beiträge zur materiellen Kultur des Jüdischen, Reihe Jüdisches Kulturerbe, Vol. 1, Braunschweig: Netzwerk Jüdisches Kulturerbe, pp. 83-88. - Ross, Sarah M. (2014).
"The Jewish-Feminist Songbook: 40 Jahre Amerikanisch-Jüdischer Feminismus in Liedern", in: Schweizer Volkskunde, Vol. 104(3), pp. 8-12. - Ross, Sarah M. (2014).
"Sense or Absence of Nationalism: Searching for a Swiss-Jewish Musical Identity", in: Ursula Hemetek, Essica Marks, and Adelaida Reyes (Hrg.), Music and Minorities from Around the World: Research, Documentation and Interdisciplinary Study, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 115-141.
Seminars
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Vorlesungsverzeichnis der HMTMH.
Contact
Prof. Dr. Sarah M. Ross
Director of the European Centre for Jewish Music, Hanover University of Music, Drama and Media
Villa Seligmann
Hohenzollernstraße 39
30161 Hannover
T. +49-(0)511-3100-7120
E-Mail: Prof. Dr. Sarah M. Ross
Consultation hours by arrangement
Last modified: 2022-03-29
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