Dr. Regina Randhofer

Dr. Regina Randhofer

Research Assistant
Research interests:
Jewish music, German Jewish heritage in Israel, Orality and literacy, Music and nation building, Armenian music

Contact: T. 0511-3100-7128
E-Mail: Dr. Regina Randhofer

  • Since 2016 Research Assistant at the ECJM
  • 2007–2015 Research Assistant at the Academy Project “European Traditions – Encyclopedia of Jewish Cultures” (Academy Project at the Simon Dubnow Institute)
  • 2004/05, Winter Semester, Visiting Lecturer at the Hungarian Academy of Sciences and Humanities and the Liszt Ferenc Academy of Music – State University, Budapest.
  • 1999–2007 Research Assistant at the Musicology Department of Martin Luther University of Halle-Wittenberg.
  • 1994–1998 Post-Doctoral scholarship (DFG) for fieldwork in St. Mark’s Syrian Orthodox Monastery, Jerusalem; Visiting Lecturer at The Hebrew University of Jerusalem.
  • 1993 PhD.
  • 1989–1992 PhD scholarships awarded by Graduiertenförderung NRW, German National Academic Foundation, and the Israeli Government; Visiting research student at The Hebrew University of Jerusalem.
  • 1984–1989 MA Programme, University of Cologne, Germany; MA in Musicology, German Studies, and Italian Studies; Additional studies: Arabic (Semitic Studies), Sanskrit (Indology).
  • 1981–1991 Teaching position for piano at the University of Technology (RWTH) Aachen, and at the College of Church Music St. Gregorius, Aachen.
  • 1978–1983 Cologne Conservatorium, Diploma for teaching piano.

Research Projects at the ECJM:

  • From Berlin to Jerusalem and Back – The Letters of German-Jewish Musicologist Edith Gerson-Kiwi (1908–1992) (Link)
  • Soundscape Synagogue (Link)

Monographs:

  • Psalmen in einstimmigen vokalen Überlieferungen. Eine vergleichende Untersuchung jüdischer und christlicher Traditionen, 2 Bde. (Europäische Hochschulschriften 36, Musikwissenschaft 131), Frankfurt a. M. et al. 1995.

Editions:

  • Jüdisches Leben in Sachsen-Anhalt. Kultur – Musik – Gelehrsamkeit (Quellen und Forschungen zur Geschichte Sachsen-Anhalts), Halle (Saale): Mitteldeutscher Verlag (zus. mit Kathrin Eberl-Ruf und Carsten Lange, erscheint November 2022).
  • Armenian and Jewish Experience between Expulsion and Destruction, Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2022 (Europäisch-jüdische Studien – Beiträge 51) (zus. mit Sarah M. Ross).
  • Sources of Music in Ancient Israel/Palestine, Halle/Saale 2003. (Orientwissenschaftliche Hefte 8).

 

Articles:

  • „Zwischen Tradition und Reform. Synagogale Musik in Sachsen-Anhalt im Zeitalter der Emanzipation“, in: Kathrin Eberl-Ruf, Carsten Lange und Regina Randhofer (Hg.), Jüdisches Leben in Sachsen-Anhalt. Kultur – Musik – Gelehrsamkeit (Quellen und Forschungen zur Geschichte Sachsen-Anhalts), Halle (Saale): Mitteldeutscher Verlag (erscheint 2022).
  • „Wiedergeburt, nicht Erbe. Überlegungen zum jüdischen Kulturerbe am Beispiel der Lieder der Sefarden“, in: Sarah M. Ross (Hg.), Jüdisches Kulturerbe MUSIK – Divergenzen und Zeitlichkeit, Berlin et al.: Peter Lang, 2021, 73–87.
  • „Komitas als Symbolfigur für die deutsch-armenischen Beziehungen“, in: Yearbook of Komitas Museum-Institute, Bd. 5, Komitas and His Legacy, hg. v. Tatevik Shahkulyan, Yerewan: Komitas Museum-Institute, 2020, 110–133 (zus. mit Armenuhi Drost-Abgarjan).
  • „Komitas and Berlin Musicology“, in: Yearbook of Komitas Museum-Institute, Bd. 1, Komitas and Medieval Music Culture, hg. v. Tatevik Shahkulyan, Yerewan: Komitas Museum-Institute, 2017, 12– 20.
  • „Eine frühe Wahlverwandtschaft. Richard Wagner und Komitas“, in: Armenisch- deutsche Korrespondenz 173 (2017) 4, 30.
  • „‚Gegen das Nicht-Sein‘. Ossip Mandelstams Reise nach Armenien", in: Armenisch-deutsche Korrespondenz 171 (2016) 2, 38–40, und 172 (2016) 3, 32–36.
  • „Tin Pan Alley“, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 6, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2015, 106–108 (zus. mit Alexander Knapp).
  • „Vergleichende Musikwissenschaft“, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 6, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2015, 262–267.
  • „Ritualmord“, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 5, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2014, 235–243 (zus. mit Frauke von Rohden).
  • „Komitas und die Berliner Musikwissenschaft“, in: Armenisch-deutsche Korrespondenz 159 (2013), H. 2, 32–34 und 160 (2013), H. 3, 37–40 (Wiederabdruck in: 100 Jahre Deutsch-Armenische Gesellschaft. Erinnern – gedenken – gestalten, Düsseldorf 2014, 51–66).
  • „Hebräisch-orientalischer Melodienschatz“, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 3, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2012, 18–24.
  • „Ha-Tikwa“, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 2, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2012, 554–556.
  • „Di Shvue“, in; Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur, Bd. 2, hg. v. Dan Diner, Stuttgart/Weimar: Metzler, 2012, 112–114.
  • „Musik in der jüdischen Gemeinde von Halberstadt“, in: Bürgerliches Musizieren im mitteldeutschen Raum des 18. Jahrhunderts. Protokoll der wissenschaftlichen Tagung zur regionalen Musikgeschichte am 19. und 20. Mai 2009 in Quedlinburg, hg. v. Kathrin Eberl-Ruf et al., Halle/Saale: Landesheimatbund Sachsen-Anhalt e. V., 2010, 73–86.
  • „Singing the Songs of Ancient Israel: ta‘amē emet and oral models as criteria for layers of time in Jewish Psamody“, in: Journal of Musicological Research 24 (2005) 3–4, 241–264.
  • „Oral Versus Written. Structural Differences in Jewish and Christian Psalms“, in: Cantus Planus. Papers Read at the 12th Meeting of the IMS Study Group, Lillafüred, 23.–28. August 2004, hg. von László Dobszay, Budapest 2006, 23–52.
  • „Von zerstörten Städten und sterbenden Göttern. Klage als Erinnerungsfigur des Alten Orient“, in Ellen Hickmann und Ricardo Eichmann (Hg.), Studien zur Musikarchäologie, Bd. 4, Rahden/Westfalen: Marie Leidorf GmbH, 2004, 143–152.
  • „Psalmos to Dawid. Ein koptischer Osterpsalm“, in: Armenuhi Drost-Abgarian und Jürgen Tubach (Hg.), Sprache, Mythen, Mythizismen, Festschrift Walter Beltz, Bd. 2 (Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft), Berlin: LIT, 2004, 686–720.
  • „By the Rivers of Babylon: echoes of the Babylonian past in the musical heritage of the Iraqi Jewish diaspora“, in: Margaret Kartomi (Hg.), Ethnomusicology Forum 13 (2004) 1, 21–45.
  • „Ephrem the Syrian“, in: The Canterbury Dictionary of Hymnology, Canterbury Press, http://www.hymnology.co.uk/e/ephrem-the-syrian.
  • „Syriac hymnody (Western church)“, in: The Canterbury Dictionary of Hymnology, Canterbury Press, http://www.hymnology.co.uk/s/syriac-hymnody-(western-church).

 

Current research project:

  • Processing the estate of German Jewish musicologist Edith Gerson-Kiwi (1908–1992) (Link)
 

Last modified: 2022-05-30

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