Studium

Lehrveranstaltungen

Die aktuellen Lehrveranstaltungen finden Sie im Vorlesungsverzeichnis der Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover.

Neue Studienmöglichkeit an der HMTMH

Seit dem Wintersemester 2016/17 ist das Schwerpunktfach „Jüdische Musikstudien“ im Masterstudiengang „Musikforschung und Musikvermittlung“ der Hochschule für Musik, Theater und Medien (HMTMH) belegbar.

  • Wie war und ist jüdische Musik in unterschiedliche Kulturen von der Vergangenheit bis in die Gegenwart eingebunden?
  • Wie ist jüdische Musik in immer wieder neu konstruierten Bildern und Vorstellungen sichtbar?
  • Auf welche Weise wird jüdische Musik überliefert, umgeformt und interpretiert?

Ziel des Schwerpunktfachs ist der Erwerb vertiefter Kenntnisse über Praxis und Ergebnisse bisheriger und aktueller Forschung im Bereich der jüdischen Musik sowie der Kompetenz zur selbstständigen musikwissenschaftlichen/-ethnologischen Bearbeitung von Themenfeldern, die die jüdische Musik betreffen. Aber auch die Konzeption, Organisation, Durchführung und Vermittlung künstlerisch-wissenschaftlicher Projekte zu jüdischer Musik u. v. m. sind Teil der Qualifikationsziele.

Weitere Informationen zum Masterstudiengang „Musikforschung und Musikvermittlung“ finden Sie hier.

International Workshop 2019

International Workshop:
Jewish Music – Practice as Research
5 – 13 April 2019, Center for World Music, Hildesheim/Germany

This is the site for the workshop Jewish Music - Practice as Research provided by the European Centre for Jewish Music (EZJM) at the Hanover University of Music, Theatre and Media. The course offers students the opportunity to research, engage with, and explore Jewish music in many of its diverse forms and manifestations. Local students and international students will have the opportunity for musical, cultural, and creative exchanges. This course aims to create a non-judgmental arena, a musical ‘laboratory’, in which students can develop their academic and performance skills and creativity. The course has a two-pronged approach combining theoretical and ethnographic content with practice-based learning. Practice-based simply means doing it, whether in performance, improvisation, composition, production music in a studio, computer music, sound art, or any combination of these creative practices. ‘Practice-based’ is the umbrella term for all of these activities, all of which are concerned with creating music as distinct from writing about music. This approach is particularly relevant in the context of Jewish music, much of which was taught orally in traditional contexts as well as being built from external Jewish and non-Jewish sources and influences. Moreover, its musical performance in Europe has often been disassociated from critical knowledge of its original performance contexts and interaction with living communities. This course seeks both offer the foundation for critical social and historical awareness of these practices steeped in a specific culture and history, while suggesting creative, musical ways forward for engaging with, and applying, this knowledge in new relevant contexts.

Lecturers:
Prof. Dr. Sarah M. Ross, Dr. Miranda Crowdus, Dr. Jean Goldenbaum,
Saúl Zaks, George Mihalache and Diego Anibal Montes

Arrival and check-in: 5 April 3 p.m.
Farewells and check-out: 13 April

Information and registration:
Dr. Miranda Crowdus

Concerts during the workshop (admission free)

 

Studienberatung

Prof. Dr. Sarah M. Ross
Direktorin des EZJM
T. +49-(0)511-3100-7120
E-Mail: Prof. Dr. Sarah M. Ross

Sprechzeiten nach Vereinbarung

Musikforschung und Musikvermittlung

Die Studien- und Prüfungsordnung für den Studiengang „Musikforschung und Musikvermittlung“  mit dem Schwerpunktfach „Jüdische Musikstudien“  finden Sie hier zum Download:

Studien- und Prüfungsordnung 13/2016 (pdf Datei,1.2 M)

International Workshop 2019

Funding

The International Workshop 2019 ist supported by
– DAAD
– Landesverband der Jüdischen Gemeinden in Niedersachsen

Zuletzt bearbeitet: 03.04.2019

Zum Seitenanfang